Ken je het verhaal van het indrukwekkende station Bibao-Abando?

Al slenterend langs rivier Nervión die dwars door Bilbao stroomt, staan we ineens stil voor het indrukwekkende Estación de Abando Indalecio Prieto, ook bekend als Bilbao-Abando en voorheen als Estación del Norte. De gevel en het glas in lood springen meteen in het oog. Laten we binnen een kijkje nemen en meer ontdekken over de historie van dit gebouw.

De naam Abando is logisch, zo heet de wijk waar het station staat. En Indalecio Prieto was de minister van Openbare Werken tijdens de Tweede Spaanse Republiek. Het eerste station van Bilbao werd geopend op 1 maart 1863: de Bilbao-Orduña spoorlijn. Abando was toen nog een zelfstandige gemeente en niet een deel van Bilbao. Die eerste lijn was bedoeld om verder zuidwaarts naar Bilbao te verbinden met Castilië na een spoorwegknooppunt in Miranda de Ebro. Het bedrijf dat het station bouwde ging echter in 1865 failliet. Gelukkig werd er ingegrepen door de Bank of Bilbao en in 1878 werd het station overgedragen aan het Vennootschap van de spoorwegen van Noord-Spanje, het bedrijf dat de lijn en stations tot de nationalisatie van de Spaanse spoorwegen bezat in 1941. Later werd het Vennootschap geïntegreerd in het huidige RENFE en omgedoopt tot Bilbao Abando station.

Sculpturen
RENFE gaf opdracht tot de bouw van een nieuw station op dezelfde plek en dat werd uiteindelijk in 1948 geopend. Door de heftige overstromingen van rivier Nervión in 1983 werd het station gedeeltelijk gerenoveerd met de toevoeging van roltrappen en sculpturen van de Baskische beeldhouwer Agustín Ibarrola. In 2006 werd het station omgedoopt tot Abando Indalecio Prieto station.

Glas in lood
Het Bilbao-Abando station heeft twee aparte hoofdruimtes. De grote zaal is U-vormig en heeft vijf verdiepingen en is gebouwd met behulp van gewapend beton, gecombineerd met graniet, kalksteen en bakstenen waardoor het gebouw een monumentale uitstraling heeft. Het tweede gebouw heeft een halfronde loods met 12 bogen.

Maar het meest in het oog springend is het glas-in-lood dat op de perrons uitkijkt. Het glas-in-loodraam bestaat uit 301 onderdelen en is 15 meter breed en 10 hoog. Het werd uitgevoerd in 1948, toen het nieuwe station werd gebouwd, door Jesús Arrecubieta uit de werkplaats van de Unie van Glaskunstenaars van Irún, naar een schets van Miguel Pastor Veiga.

Het glas-in-lood vertegenwoordigt het leven en de gewoonten van de stad, zoals de Basiliek van Begoña, de San Antón-brug, de staalindustrie, de visserij, de sport. Ook zie je een klok met daaronder een schild van Spanje. Dat deel is geretoucheerd in de jaren ‘80, aangezien het originele schild werd gebruikt tijdens de dictatuur van Franco.

Als je in Bilbao bent, is een bezoek aan dit station zeker een aanrader!

Bron: Wikipedia

0 thoughts on “Ken je het verhaal van het indrukwekkende station Bibao-Abando?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *