Van Murcia naar Granada – Route N342

Daar rijden we dan, in onze gehuurde Jeep, door het veranderende, bergachtige Spaanse landschap. We kijken onze ogen uit, terwijl we urenlang via de provincie Murcia naar de provincie Andalucia rijden. Over de N342, ik denk de mooiste route van Zuid-Spanje.

Gisteren verlieten we Valencia en reden we richting Alicante om lekker te lunchen op de boulevard. Spierwitte stranden met een azuurblauwe zee. Wow, wat mooi! Perfecte tussenstop.

Murcia
In Murcia overnachten we in het luxe, moderne Hotel Nelva gevonden via Secret Escapes en daardoor een superaanbieding. We blijven Nederlanders… In deze oase van rust nemen we nog even een duik in het zwembad alvorens we in het hotel voortreffelijk eten. Ferry kiest zelfs voor os en geniet van zijn bord wild vlees.

Lorca
De volgende dag rijden we eerst nog een stuk over de A7. We lunchen in het vestingstadje Lorca vanwaar we een waanzinnig uitzicht hebben over het droge, woestijnachtige landschap van de provincie Murcia. Ferry maakt foto’s van de oneindige vergezichten over de rivierdelta.

Op zoek naar cowboys
Dan vervolgt deze prachtige route via de N342, door de eerste bergketens die ons doen denken aan de Rocky Mountains. Ieder moment verwachten we dat Clint Eastwood op z’n paard verschijnt tussen deze gortdroge, superrealistische bergen.

Andalucia
Na Lorca rijden we de provincie Andalucia binnen en zien we het landschap almaar groener worden. We doen de ramen open om de geur van de bomen van de Sierra Nevada op te snuiven. Dit is echt een van de mooiste routes die we ooit hebben gereden. We stoppen ieder uur om het landschap in ons op te nemen.

Sierra Nevada
De Sierra Nevada is sinds 1999 een nationaal park. Het reikt van Alpujarra tot de Marquesado en de vallei van Lecrin in de provincies Granada en Almería in Andalusië. Sommige bergen zijn hoger dan 3000 meter.

Wat deze route zo bijzonder maakt, is dat het landschap voortdurend verandert en dat er voor je gevoel niemand woont. Er is niks, alleen maar bergen. Totdat je van grote hoogte (je voelt het in je oren) naar beneden suist. Tijdens de daling doemt daar ineens in het dal Granada op. En weer wordt de adem ons ontnomen.

Bron: Lannoo’s autoboek Spanje, Portugal

0 thoughts on “Van Murcia naar Granada – Route N342”