Boekrecensie – Ik herinner me jou

Blind in de liefde durven stappen… dat is wat ik bewonder aan Elly Persons, de auteur van het boek ‘Ik herinner me jou’. Ik geloof namelijk heilig in de liefde en het volgen van je hart. Wanneer je die droomprins dan ook nog ontmoet in het vliegtuig naar Málaga, en blijkt dat hij in Andalusië een B&B runt… Ja, dan ga je er toch voor?

De hoofdpersoon Ellen waagt de sprong en laat alles in Nederland achter om bij haar aantrekkelijke prins in Spanje te gaan wonen. Waar anderen nog twee keer nadenken bij zo’n beslissing, of jarenlang gaan ‘latten’, of gewoonweg niet durven, is het voor Ellen heel simpel. Het lot heeft hen samengebracht en hij heeft haar hart veroverd.

Haar ware aard
Wat een lef en pit heeft deze 53-jarige dame. Ze doet zichtzelf niet mooier voor dan ze is, dat vind ik echt knap. Ellen is namelijk niet altijd aardig en lief; ze kan behoorlijk de aandacht opeisen, haar mening ongenuanceerd ventileren en ik schrik tijdens het lezen regelmatig van haar boosheid, haar woede-uitbarstingen. De auteur heeft er bewust voor gekozen om haar emoties en verlangens te laten zien, haar ware aard, ook de minder fraaie. Zo lees ik later op haar facebookpagina: “Ik ben geen gepolijst mens. Ik ben er een met ruwe randjes. En die mogen er zijn.”

Omdat het autobiografisch is
Juist dát zorgt ervoor dat je tijdens het lezen soms echt met hartkloppingen zit, dat je naar haar wilt roepen: ‘doe dat nou niet! Wees niet zo impulsief! Zeg alsjeblieft sorry tegen hem.’ Ja, je begrijpt het goed: ik zat helemaal in het verhaal, in haar avontuur. En omdat je weet dat het autobiografisch is, komt het nog meer bij je binnen. Ik ben dol op waargebeurde verhalen, want ieders leven is zo groots. Hoe haar avontuur afloopt, verklap ik natuurlijk niet. Bestel gewoon haar boek en lees het, net als ik, in één ruk uit.

Boekpresentatie in Andalusië
En weet je wat zo leuk is? De boekpresentatie van ‘Ik herinner me jou’ was op 8 juni 2021 bij Villa Fahala in Cártama. Daar waar Ingrid Smit en ik in april 2020 een NLP schrijfweek zouden geven, maar die door Covid-19 werd gecanceld. Ruim een jaar later kon onze correspondent Ingrid Smit bij deze boekpresentatie aanwezig zijn en de auteur, Elly Persons, persoonlijk ontmoeten. Vandaar deze gave foto-impressie en de mooie woorden van Elly:

“De titel van het boek ‘Ik herinner me jou’ slaat niet alleen op deze laatste liefde, maar hij slaat ook op andere liefdes die ik in mijn leven heb gehad. En hij slaat ook op mezelf. Wie was ik nou eigenlijk als klein meisje? Wie was ik als 25-jarige vrouw? En wie ben ik nu? We zijn op een reis in het leven. En bij iedere ontmoeting leer je weer. Soms blijft iemand heel lang in je leven en soms maar heel kort. Maar het is altijd interessant om je af te vragen wat die ontmoetingen je brengen.”

Boek bestellen
Ik herinner me jou is te koop in de online boekhandels en bij Uitgeverij Keytree.

En wist je dat Elly Persons weddingplanner en trouwambtenaar is in Spanje?