Wij hebben zeer geboeid gekeken naar de 8-delige Netflixserie ‘El cuerpo en llamas’ met in de hoofdrol de aantrekkelijke en zeer verleidelijke Úrsula Coberó, bekend als Tokyo in La Casa de Papel. Zij speelt de rol van Rosa Peral verbluffend goed, vinden wij, door de vele gezichten die ze toont. Doordat ze een lieve moeder is voor haar dochtertje en haar ouders stapelgek op haar zijn, ben je als kijker telkens verrast als blijkt hoe ze met mannen speelt. Hoe makkelijk ze liegt en bedriegt zonder spijt of wroeging. Kortom, een zeer interessante persoonlijkheid.

Gebaseerd op een waargebeurd verhaal
Deze serie begint met de tekst: ‘gebaseerd op een waargebeurd verhaal met dramatische aanpassingen’. Het waargebeurde verhaal in deze serie gaat over het onderzoek naar een moord in 2017 in Barcelona, met een netwerk van relaties, bedrog, seksuele schandalen en geweld tussen verschillende agenten van de lokale politie in de Catalaanse stad. Kortom, een moordmysterie die eindigt in de rechtszaal met de grote vraag: wie heeft Pedro vermoord?

Hoe de serie begint
In een uitgebrande auto bij het stuwmeer van Foix in Barcelona worden de verkoolde resten van politieagent Pedro gevonden. Zo begint de serie. Vanaf dat moment duiken we in het leven van zijn vriendin Rosa. Ook zij is politieagent, een gescheiden moeder en je ziet meteen haar geveinsde verdriet over de dood van haar vriend Pedro. Tegen de politie zegt ze dat Pedro al enkele dagen spoorloos is, waarna een zoektocht wordt gestart naar degene die daarvoor verantwoordelijk is. 

Rosa doet hard haar best om de schuld van de moord op Pedro in de schoenen te schuiven van haar ex-man Javi, de vader van haar kind. Door middel van flashbacks wordt duidelijk hoe ze haar ex-man heeft ontmoet, een gezinnetje heeft gesticht, hoe close ze is met haar liefhebbende ouders en hoe ze jarenlang vreemdging met haar collega Albert.

Wie zijn Albert en Pedro?
Ook over Alberts verleden wordt steeds meer duidelijk. Ondertussen probeert Rosa de rechercheur die het politieonderzoek leidt voortdurend om de tuin te leiden. Dat gaat lange tijd goed totdat het onderzoek een netwerk van giftige relaties, bedrog, geweld en seksuele schandalen aan het licht brengt. Vervolgens zien we als kijkers steeds meer van de persoon Pedro. Hoe gemakkelijk Rosa hem heeft verleid, dat hij voor haar zijn ex-vriendin en moeder van zijn zoontje heeft verlaten, meteen bij Rosa introk en hij met de dag jaloerser, achterdochtiger en beklemmender werd. Rosa is hem al snel spuugzat en begint plannen te smeden met haar minnaar Albert, ze wil van Pedro af.

De rechtszaak
Wanneer de recherche meent voldoende bewijsmateriaal te hebben, begint in de laatste twee afleveringen de rechtszaak, met flashbacks naar Rosa en Albert die in afzonderlijke gevangenissen verblijven. Ondertussen groeit haar dochtertje op bij haar vader en stiefmoeder en blijven haar ouders haar steunen. Wie Pedro nou echt heeft vermoord, blijft in het midden, echte harde bewijzen tegen het duo zijn nooit gevonden. Toch worden Rosa en Albert veroordeeld met een gevangenisstraf van respectievelijk 25 en 20 jaar.

Kijk ook de documentaire ‘Las cintas de Rosa Peral’
De miniserie wordt vergezeld van de documentaire ‘Las cintas de Rosa Peral’, waarin de echte Rosal Peral haar verhaal vertelt en die ook op Netflix te zien is. Detail is dat Rosa Peral via een rechter geprobeerd heeft om de Netflix-serie ‘El cuerpo en Llamas’ te verbieden, maar ze slaagde niet in die poging.

Buiten kijf staat dat de documentaire en de serie onbedoeld complementair aan elkaar zijn. De documentaire toont de feiten en de nasleep; de serie toont de gebeurtenissen zelf en is uiteraard wat smeuïger, dynamischer en pikanter gemaakt om de kijkers te bekoren.