9 Nieuwe films tijdens het Spanish Film Festival in Nederland

Ook dit jaar kunnen we tijdens het Spanish Film festival weer genieten van maar liefs 9 nieuwe topfilms van Spaanse en Latijns-Amerikaanse bodem. De films zijn van 28 oktober t/m 1 november te zien in Amsterdam (Pathé Tuschinski) en van 4 t/m 8 november in Rotterdam (LantaarnVenster) en Den Haag (Pathé Buitenhof). We geven alvast een voorproefje en hebben alle trailers voor je op een rij gezet.

La inocencia

Dit jaar opent het Spanish Film Festival met de film La Inocencia. 

Lis is 15 jaar en het is haar droom om circusartiest te worden en haar geboorteplaats te verlaten. Zelfs als ze zich hiervoor moet afzetten haar ouders. Het is zomer en ze brengt haar dagen door met haar vrienden en haar vriend, die een paar jaar ouder is dan zijzelf. Het gebrek aan privacy en de roddels van de buren dwingen Lis om haar relatie geheim te houden voor haar ouders. Een relatie die haar leven voor altijd verandert.

Actrice Carmen Arrufat werd voor haar hoofdrol genomineerd voor de Goya voor Beste Nieuwe Actrice op het San Sebastián International Film Festival van 2019. Regisseur Lucia Alemany zal aanwezig zijn bij de première op 28 oktober in Amsterdam.

La última primavera

La Última Primavera is een aangrijpend sociaal-realistisch drama en een intiem portret van de Spaanse familie Gabarre Mendoza.
Lees hier ons eerdere blog over deze film:
 
De film is het debuut van de Nederlands-Spaanse filmmaker Isabel Lamberti die eerder twee broertjes uit de Mendoza familie filmde voor haar afstudeerproject Volando Voy (2015).

La hija de un ladrón

Sara is haar hele leven alleen geweest. Ze is 22 jaar oud en heeft een baby. Het is haar wens om een normaal gezin te vormen met haar broertje en de vader van haar kind. Maar haar vriend wijst haar af, haar broer is een onruststoker, haar baby moet verzorgd worden, dus ze heeft geld nodig en ze is half doof aan één oor. 

Haar eigen vader, Manuel, heeft jarenlang in de gevangenis gezeten en duikt nu weer op in Sara’s leven. Sara weet dat hij het grootste obstakel is in haar plannen en neemt een moeilijke beslissing: hem bij haar en haar broer weghalen.

Black Beach

Carlos is een moeilijke man om mee te onderhandelen over contracten. Hij woont en werkt in Brussel. Zijn talent, gecombineerd met de contacten van zijn moeder, een hoge ambtenaar van de Verenigde Naties, staan op het punt hem te helpen het hoogtepunt van zijn carrière te bereiken: een salaris van zeven cijfers en een baan in New York. 
 

Om promotie te krijgen, moet hij echter eerst naar Afrika gaan en al zijn vaardigheden gebruiken om een ontvoering op te lossen die de ondertekening van een belangrijk contract in gevaar heeft gebracht. Hoewel hij geen expert is in dit soort conflicten, is hij nog steeds de beste persoon om het op te lossen. De terroristenleider is een oude vriend van hem van toen hij in het leger zat. En ontvoering is slechts het topje van de ijsberg in een samenzwering waarin schijn bedriegt en waarin de ontvoerders het slachtoffer zijn. 

Carlos moet niet alleen opkomen tegen een corrupt en vijandig overheidssysteem dat wordt gesteund door grote westerse bedrijven, maar hij moet ook beslissingen nemen die hij een leven geleden heeft genomen.

Intemperie

Een jongen ontvlucht in 1946 zijn huis en verbergt zich voor de mannen die naar hem op zoek zijn.

De dorre vlaktes van Zuid-Spanje wachten hem op, een reis die hij moet ondernemen als hij opnieuw wil beginnen. Nadat de jongen is gevallen en zijn waterkan heeft verloren, wordt hij gevonden door een nomadische herder, een vaderfiguur die blijkbaar op zoek is naar een zoonfiguur. Hun dialoog is cowboy-kort en hun stiltes zijn filmisch lang en prachtig omlijst.

Na wat kat en muis in het stoffige landschap, worden ze opgepakt en in een lange reeks die het keerpunt van het verhaal vertegenwoordigt, wordt de herder onderworpen aan sadistische straffen door Triana. Het is aangrijpend om te zien hoe de dieren van de herder een voor een worden gedood.

De film is rauw en ruig en vertegenwoordigt een vlucht naar geloof in de menselijke conditie.

La vida es sueño

Aan het einde van de jaren zestig ontvluchten Vanesa’s ouders de diepe armoede van het Franco-regime om hun droom in Nederland na te jagen. 
 
Ze werkten meer dan 45 jaar als arbeiders en hadden als doel om rijk en comfortabel naar Spanje terug te keren. Daar, in een huis vol Hollands porselein en glanzend goud, kunnen ze nu eindelijk rusten. Vanesa is opgegroeid en woont in Nederland, maar voelt zich nog steeds gevangen in hun verwachtingsvolle illusie, zelfs met de afstand tussen hen. Verscheurd tussen twee huizen begint ze haar verleden opnieuw te onderzoeken. 
 
Wat voor soort leven hebben ze echt geleefd? En had ze de vrijheid om haar eigen levensbeslissingen te nemen?

La muerte de Antonio Sánchez Lomas

Op Allerheiligen herdenken de inwoners van het Zuid-Spaanse Frigiliana hun doden. Toegestroomde dorpelingen, die elkaar allemaal kennen, brengen bloemen en kaarsen. Maar het serene beeld verbergt dat dit dorpje in feite verscheurd is.

Toen tijdens het regime van generaal Franco dorpeling Antonio Sànchez Lomas in 1952 door de Guardia Civil werd vermoord, is hier een collectief trauma ontstaan. Ramon en Salvador Gieling strijken neer in het pittoreske dorp om inwoners te ondervragen over de geschiedenis.

Hun verhalen schetsen een levendig beeld van de pijnlijke gebeurtenissen uit 1952, die de gemoederen nog steeds in beroering brengen.

My Mexican Bretzel

My Mexican Bretzel opent met zwart-wit fragmenten van piloten tijdens de Tweede Wereldoorlog in Zwitserland, ondertiteld door – zo wordt gesteld – fragmenten uit het dagboek van Vivian Barrett. Ze vertelt over zichzelf en haar man Léon, die door een ongeluk met zijn vliegtuig zijn gehoor deels verloor en niet meer kon vliegen.

Daarna ontspint zich het glamoureuze leven van het paar via dagboekfragmenten en filmpjes, vastgelegd door Léon, over wie we verder leren dat hij een succesvol antidepressivum ontwikkelde, evenals een obsessie voor alle soorten vervoermiddelen. Zorgvuldig gekozen fragmenten uit haar dagboek presenteren verschillende dromen en verlangens die Vivian heeft.

Geluid is een krachtig middel die het narratief en de emoties accentueert waardoor de kijker wordt verrast op het einde.

La isla de las mentiras

Bij zonsopgang op 2 januari 1921 zinkt het Santa Isabel-schip, op weg naar Buenos Aires en met 260 mensen aan boord, voor de ruige en harde kust van het eiland Sálvora, in Galicië. 

Bij afwezigheid van mannen op het eiland besluiten drie jonge vrouwelijke eilandbewoners te hulp te schieten en 48 mensen te redden, een heroïsche daad die een hoge prijs zal betalen. Alles wat er sinds die nacht is gebeurd, zal deze plek voor altijd doen schudden en veranderen. 

Na deze gebeurtenissen gaat de Argentijnse journalist León naar Sálvora om het nieuws over de schipbreuk te verslaan. Maar beetje bij beetje beseft hij dat er die nacht te veel vreselijke ‘toevalligheden’ op het eiland zijn gebeurd. Er zijn veel onbekende factoren die moeten worden opgelost.

0 thoughts on “9 Nieuwe films tijdens het Spanish Film Festival in Nederland”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *